zondag 17 maart 2013

Gebakken Quinoa met Bleekselderij, Gerookte Makreel en Zoete Yoghurt



Als een vet VISJE in de zee...




Af en toe een stukje vlees of vis maakt mij heel blij en ik zou er ook niet zonder willen/ kunnen, maar het meerendeel van de dagen eet ik (onbewust) vega en dat bevalt me eigenlijk prima!  Toch bevat vis veel essentiële stoffen, die ons lichaam nodig heeft. Vooral vette vis, zoals gerookte makreel, bevat veel omega 3 vetzuren, die beschermen tegen hart- en vaatziekten. 

Aan het eten van vers gerookte makreel heb ik hele goede herinneringen. Zo ging ik vroeger met mijn opa Willem, naar de rokerij in Noordwijk, waar we de meest vers gerookte makreel in papier meekregen. Eén voor thuis en de ander smikkelden we onderweg al samen op! Mijn oma Beppie, ergerde zich dan aan de visgeur in de auto, maar we konden het niet laten... Eenmaal thuis lagen er alleen nog wat graten in het papier. 

Dit recept is in mosterd gebakken quinoa met bleekselderij en daarop uiteraard, gerookte makreel! Het fris-zure van de mosterd gaat goed samen met het vettige van de makreel. Om het smakenpalet af te maken, eten we het met een beetje zoete yoghurt!


Dit heb je nodig voor 2 personen:

150 gram quinoa
300 ml water
1 gerookte makreel (MSC keurmerk)
1 theelepel pitjesmosterd (niet al te pittig!)
4 stengels bleekselderij, in dunne plakjes gesneden
2 eetlepels Griekse yoghurt
scheutje agavesiroop
1 bosuitje, gesnipperd
1 teen knoflook, fijngehakt
2 eetlepels olijfolie

zout en peper


Bereiden

Spoel de quinoa in een vergiet schoon en breng hem vervolgens in een pan water aan de kook. Na ongeveer 12 minuten is de quinoa gaar en droog gekookt.

Bak ondertussen in een koekenpan het bosuitje in wat olie en voeg de knoflook toe, bak dit ongeveer 3 minuten en voeg vervolgens de bleekselderij toe. 

Meng twee eetlepels olijfolie met de mosterd en roer dit door de (droog)gekookte quinoa. Schep dit mengsel in de koekenpan bij de bleekselderij en bak op laag vuur, in ongeveer 5 minuten, tot het goudbruin kleurt. 

Meng ondertussen de yoghurt met een scheutje agavesiroop en wat vers gemalen peper. 

Fileer de makreel, zodat alle graatjes eruit zijn. Schep eerst het quinoa- bleekselderij mengel op, verdeel daarover de stukjes makreel en schep 
in het midden wat van de zoete yoghurt.   





Eet lekker!

Eat well. Love life! ♡









Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dankjewel voor je reactie! ♡