zaterdag 19 januari 2013

Verrukkelijke Geroosterde Tomatensoep

Eerder heb ik het recept van de gedroogde tomaatjes geplaatst. De smaak van de tomaten met knoflook en kruiden uit de oven, vind ik zo verschrikkelijk lekker. En dan de geur, die zich door de keuken verspreidt en die wat mij betreft nog weken mag blijven hangen!

Iets anders wat ik heerlijk vind, met name in de winter, is een warme kom soep. Hoe lekker zou het zijn om een soep te maken van geroosterde tomaten?!

Mijn favoriete smaak van de gedroogde tomaatjes, als soep, niet verkeerd lijkt mij...

Nou ik kan je vertellen, het is verrukkelijk!!!




Dit heb je nodig:



1 liter groenten bouillon
4 grote, rijpe tomaten
handje vol sherry tomaten
4 takjes rozemarijn
3 takjes tijm, alleen de blaadjes
4 tenen knoflook
1/2 witte ui, grof gesneden
1 eetlepel tomatenpuree
scheut kokosmelk
handje peterselie, grof gehakt
handje pompoenpitten
olijfolie
zout en peper









Bereiden


Verwarm de oven voor op 140 graden. Rooster en pompoenpitten in een koekenpak tot ze beginnen te 'springen' en knetteren. 

Snijd de tomaten in vieren en de sherry tomaatjes door de helft. Leg ze in een ovenschaal en verspreid de rozemarijn takjes en tijm, druk de tenen knoflook in de tomaten en leg de stukken ui erin.

Besprenkel met olijfolie en wat peper en zout. Zet in de oven voor ongeveer 1 uur.




Vlak voordat de tomaten klaar zijn, warm je de bouillon op en schep er 1 eetlepel tomatenpuree doorheen, roer goed door. Haal de takjes rozemarijn uit de ovenschaal en doe de rest van de inhoud bij de bouillon. Laat ongeveer 5-10 minuten rustig koken. Giet een flinke scheut kokosmelk toe en de peterselie (bewaar iets voor de garnering).





Pureer de soep in een blender of met de staafmixer. Schep in kommetjes en strooi er wat pompoenpitten en peterselie op.






Eet lekker!

Eat well. Love life. ♡


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dankjewel voor je reactie! ♡